mail unicampaniaunicampania webcerca

    Massimiliano RENDINA

    Insegnamento di COMPOSIZIONE ARCHITETTONICA

    Corso di laurea in INGEGNERIA CIVILE - EDILE - AMBIENTALE

    SSD: ICAR/14

    CFU: 6,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 48,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    Il corso fornisce un bagaglio di base di informazioni tecniche e critiche che consentirà allo studente di potersi interdisciplinarmente cimentare in progettazioni semplici o poco articolate. Fornisce altresì gli strumenti per un approccio critico alle opere per le quali siano stati utilizzati nuovi linguaggi espressivi, consentendo di riconoscere nel paesaggio urbano costruito l’architettura contemporanea di qualità. Attraverso lezioni teoriche ed esercitazioni pratiche lo studente parteciperà al complesso processo progettuale che precede la costruzione del manufatto d’architettura.

    Testi di riferimento

    Massimiliano Rendina, Unità di luogo
    Rem Koolhaas and Bruce Mau, S, M, L, X, XL
    Le Corbusier, Verso un'Architettura
    Francesco Iodice, Cavità e limite

    Obiettivi formativi

    Gli studenti a fine corso dovranno avere messo a punto gli strumenti necessari ad una piena e partecipata collaborazione alla redazione di un progetto di architettura semplice o complesso.

    Prerequisiti

    Nozioni di geometria descrittiva. Utilizzo dei programmi di disegno (AutoCAD)

    Metodologie didattiche

    Per ottenere dagli esercizi in aula e quindi dagli elaborati progettuali prodotti dagli studenti, la stessa qualità richiesta ad un nuovo manufatto in una città che vuole modernizzarsi e per aree pilota cominciare a cambiare volto, saranno alternate alle comunicazioni verbali in aula ed alla partecipazione ad eventi consigliati, visite guidate in luoghi ove l’inevitabile processo di cambiamento è già in corso.

    Metodi di valutazione

    Il titolare del corso verificherà gli stati di avanzamento del lavoro, indirizzando gli studenti verso le soluzioni migliori tra quelle proposte. Gli elaborati da produrre saranno:
    - Una relazione illustrativa del progetto composta da testo e immagini;
    - Una tavola riassuntiva con pianta sezioni e prospetti su supporto rigido;
    - Tutti gli elaborati su carta nelle scale utilizzate durante il corso e modellini di studio;
    - Un book che raccolga tutti gli studi svolti durante il corso.

    Altre informazioni

    Il titolare del corso, colleghi di discipline cointeressate (disegno, storia, tecnologia, urbanistica, strutture) e cultori della materia, visioneranno i progetti in via di completamento e gli esiti finali.

    Programma del corso

    Il corso si propone di attivare un processo conoscitivo della periferia urbana di una città dell'agro campano, un’area significativa del recente sviluppo della città. L’obiettivo è quello di dotare l’area prescelta di funzioni pubbliche o private di qualità, anche abbattendo e ricostruendo alcune di quelle attualmente esistenti. Gli allievi dovranno opportunamente relazionarsi con l’edilizia circostante pubblica o privata, con le strade urbane che lambiscano l’area. Il tema è incentrato sulla ricerca di quelle relazioni urbane e spaziali determinate dalle nuove soluzioni architettoniche che potranno essere proposte, anche attraverso una lettura critica dell’esistente.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The course provides a wealth of technical and critical information that will allow the student to be able to interdisciplinary engage in simple and complex designs. It also provides the tools for a critical approach to works for which new expressive languages ​​have been used, allowing quality contemporary architecture to be recognized in the built urban landscape. Through theoretical lessons and practical exercises, the student will participate in the complex design process that precedes the construction of the architectural product.

    Textbook and course materials

    Massimiliano Rendina, Unità di luogo
    Rem Koolhaas and Bruce Mau, S, M, L, X, XL
    Le Corbusier, Verso un'Architettura
    Francesco Iodice, Cavità e limite

    Course objectives

    At the end of the course, students must have developed the tools necessary for full and participatory collaboration in the drafting of a simple or complex architectural project.

    Prerequisites

    Notions of descriptive geometry. Using Drawing Programs (AutoCAD)

    Teaching methods

    To obtain from the classroom exercises and therefore from the project documents produced by the students, the same quality required of a new artefact in a city that wants to modernize itself and for pilot areas to begin to change its face, they will be alternated with verbal communications in the classroom and participation in events recommended, guided tours in places where the inevitable process of change is already underway.

    Evaluation methods

    The course owner will check the progress of the work, directing the students towards the best solutions among those proposed. The documents to be produced will be:
    - An illustrative report of the project composed of text and images;
    - A summary table with section plan and elevations on a rigid support;
    - All works on paper in the scales used during the course and study models;
    - A book that collects all the studies carried out during the course.

    Other information

    The course holder, colleagues from interested disciplines (design, history, technology, urban planning, structures) and experts on the subject will view the projects being completed and the final results.

    Course Syllabus

    The course aims to activate a cognitive process of the urban outskirts of a city in the Campania region, a significant area of ​​the city's recent development. The objective is to provide the chosen area with quality public or private functions, also by demolishing and reconstructing some of those currently existing. The students will have to appropriately relate to the surrounding public or private buildings, with the urban roads that border the area. The theme focuses on the search for those urban and spatial relationships determined by the new architectural solutions that can be proposed, also through a critical reading of the existing.The intervention hypotheses will be located on a rectangle of public land of approximately 10,000 m2. They will have to appropriately relate to the ancient city park, with the surrounding public and private buildings, with the Law Hall and with the urban roads that border the area on its perimeter or cross it. The theme focuses on the search for those urban and spatial relationships determined by the new architectural solutions that can be proposed, also through a critical reading of the existing.
    The themes must be set using the following general guidelines:
    1- Number of private residences equal to those whose replacement is hypothesized;
    2- Dimensions and number of rooms as per the schematic parameters used in Italy by the Autonomous Institutes of Social Housing (IACP).
    3- Aggregation of accommodation with typologies preferably in line and terraced;
    4- Free choice of the number of accommodations for each type, with the recommendation not to exceed 22 meters in height (see some neighboring buildings) in line aggregations and the possibility of superimposing (where greater volumetric compactness is needed) two accommodations, one simplex and a duplex, in terraced aggregations.
    5- Number of rooms for temporary use sufficient for a user of at least 150 guests (off-site students, Erasmus students, researchers, teachers, etc.);
    6- Minimum provision of shops, both serving the small designed neighborhood and the adjacent areas; also imagined as places capable of constituting specific architectural elements of aggregation (see socio-cultural activities);
    7- General planimetric arrangement with particular attention to the distinction of public parts from private ones, pedestrian practicability and the architectural nature of the vegetation (trees, hedges, lawns, etc.), natural continuation of the Villa;
    8- Minimum provision of green parking for residents and guests (they can also find space in the immediate vicinity) and possible use of the gardens of the terraced houses as "car spaces";

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotypelinkedin logotype