Roberto GRECO
Insegnamento di COSTRUZIONI IDRAULICHE
Corso di laurea magistrale in INGEGNERIA CIVILE
SSD: ICAR/02
CFU: 9,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 72,00
Periodo di Erogazione: Primo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | Il corso si prefigge di approfondire le nozioni tecniche relative alla progettazione delle principali infrastrutture idrauliche ad uso civile: gli acquedotti e le fognature. |
Testi di riferimento | Appunti del corso. |
Obiettivi formativi | Conoscenza degli aspetti teorici del funzionamento delle principali infrastrutture idrauliche ad uso civile, nonché delle loro metodologie di progettazione e di gestione, maturata attraverso l’elaborazione di esercizi progettuali e di calcolo. |
Prerequisiti | Conoscenze di Idrostatica e di Idraulica delle correnti in pressione e a pelo libero, nonché dei moti di filtrazione |
Metodologie didattiche | Metodi didattici: |
Metodi di valutazione | Esame orale con discussione sugli elaborati progettuali e domande sugli argomenti teorici del corso. |
Altre informazioni | Gli allievi vengono coinvolti nello svolgimento di esercitazioni progettuali e di calcolo, sviluppate in gruppo sotto la guida del docente e dei tutor. |
Programma del corso | Acquedotti per uso civile: |
English
Teaching language | Italian |
Contents | The course aims at deepening the technical notions related to the design of the main hydraulic infrastructures for civil use: aqueducts and sewers. |
Textbook and course materials | Lecture notes. |
Course objectives | Knowledge of the theoretical aspects of the functioning of the main hydraulic infrastructures for civil use, as well as of their design and management criteria, gained through the elaboration of design and calculation exercises. |
Prerequisites | Knowledge of Hydrostatics and Hydraulics of pressurized and free surface flows, as well as of groundwater flows. |
Teaching methods | The course includes lectures and the development of numerical and design exercises. Technical visits to operating and under construction plants are planned. |
Evaluation methods | Oral exam with the discussion of the design exercises developed by the students, and questions about theoretical topics treated during the course. |
Other information | Students are involved in carrying out design exercises and calculations, developed as team work under the guidance of the teacher and the tutors. |
Course Syllabus | Aqueducts for civil use: |