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    Barbara MASIELLO

    Insegnamento di VALUTAZIONE ECONOMICA DI PRODOTTO

    Corso di laurea in DESIGN E COMUNICAZIONE

    SSD: ICAR/22

    CFU: 8,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 64,00

    Periodo di Erogazione: Primo Quadrimestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    - Ex-cathedra lessons: lectures and seminars that emphasize interactive learning (i.e. students are encouraged to actively take part to the discussion during classes).

    - Guest speakers’ lectures: entrepreneurs, managers, professors and practitioners will be invited to deepen some topics useful for the course and to present case histories.

    - Analysis of case studies, project works and group assignments: students will be required to work in team in order to analyse case studies and to develop project works in order to enlighten specific topics of the course in practice.

    - Laboratories, Simulations and Role playing: students will be asked to work independently, in pairs or as a part of small teams to solve business problems connected to topics developed during classes. Students will also be involved in role-playing activities, assuming a profile of a character, and interact and participate in diverse and complex learning settings. Students will be actively involved in both self and peer assessment to obtain formative feedback.

    - Class Presentations: Individually or as a part of a team, students will be required to prepare and deliver a persuasive presentation about topic of the course using logical arguments and tools such as Power Point or Prezi. This will allow students to going over the assigned problems and to discussing business cases.
    - Autonomous learning: Students will be provided with suggestions about integrative textbooks, articles from scientific journals, websites useful to develop autonomous ability to learn.

    Testi di riferimento

    John Fay, David Jobber, 2019 "Fondamenti di Marketing", McGraw-Hill

    Obiettivi formativi

    L’insegnamento intende consentire agli studenti di:
    a) conoscere e saper applicare, in maniera pertinente e critica, le teorie, i modelli concettuali e gli strumenti di marketing oggetto del programma, per la gestione strategica dell'innovazione il lancio e lo sviluppo di nuovi prodotti e servizi, nel rispetto delle tematiche di sostenibilità ambientale e sociale;
    b) saper pianificare ed implementare strategie e politiche di marketing efficaci per nuovi prodotti e servizi.
    c) saper utilizzare le metodologie e gli strumenti di marketing per la risoluzione di problematiche reali;
    d) saper redigere un Piano di Marketing per lo sviluppo di nuovi prodotti/servizi a livello nazionale o internazionale, efficace in termini sia di contenuto sia di forma ed essere in grado di tenere una presentazione orale di tale piano;
    e) saper esaminare un business case inerente il lancio e lo sviluppo di nuovi prodotti e servizi, ipotizzando soluzioni coerenti;
    f) aver sviluppato le proprie abilità comunicative, essendo in grado di realizzare presentazioni di business efficaci;
    g) aver sviluppato la capacità di apprendere autonomamente, ricercando ed utilizzando dati ed informazioni reali su prodotti, consumatori, mercati e concorrenza.

    Prerequisiti

    Nessuno

    Metodologie didattiche

    - Lezioni frontali e seminari tematici in cui vengono privilegiate modalità interattive di apprendimento (gli studenti sono invitati a partecipare alla discussione con autonomia di giudizio, esprimendo idee, formulando domande, presentando esempi).

    - Testimonianze: imprenditori, manager, rappresentanti istituzionali, docenti universitari, professionisti di consolidata esperienza sono invitati a partecipare come relatori ospiti alla lezione, per approfondire specifici argomenti e/o presentando case history aziendali.

    - Analisi di case-study, Project work, Gruppi di lavoro: gli studenti sono organizzati in gruppi e affrontano l’analisi di case study nei quali vengono illustrate alcune situazioni critiche esemplificative delle tematiche oggetto dell’insegnamento; gli studenti in gruppo elaborano, simulando un intervento professionale e/o consulenziale, un Project Work nel quale, applicando i modelli teorici di riferimento e gli strumenti illustrati durante le lezioni frontali, espongono le analisi effettuate e le soluzioni proposte.

    - Simulazioni, Esercitazioni e Role-Playing: Gli studenti, individualmente o organizzati in gruppo, risolvono esercitazioni complesse che simulano problematiche operative connesse ai temi teorici affrontati nell’ambito dell’insegnamento; in alcuni casi agli studenti viene anche chiesto di rappresentare ruoli in interazione tra loro, mentre altri partecipanti fungono da osservatori critici dei contenuti e dei processi che la rappresentazione manifesta.

    - Presentazioni ed esposizioni in aula: agli studenti viene chiesto di presentare, individualmente o in gruppo, i lavori effettuati (project work, esercitazioni, ecc.) utilizzando strumenti tipo Powerpoint o Prezi.
    - Studio individuale: agli studenti vengono suggeriti libri di testo, articoli di riviste scientifiche, siti web aziendali o istituzionali funzionali allo sviluppo di autonome capacità di apprendimento

    Metodi di valutazione

    La prova finale di esame per gli studenti che hanno seguito le lezioni consiste nella valutazione di un project work definito dal docente e consegnato a conclusione delle lezioni (valutazione che è espressa in trentesimi e rappresenta il 50% del voto finale) e in una prova scritta - con domande aperte e a risposta multipla - sulle teorie, i modelli e gli strumenti oggetto del programma (valutazione che è espressa in trentesimi e rappresenta il 50% del voto finale).

    La prova di esame per gli studenti che non hanno seguito le lezioni consiste in una prova scritta - con domande aperte ed a risposta multipla - sulle teorie, i modelli e gli strumenti oggetto del programma e/o nell’analisi di un caso (consegnato dal docente in sede di esame) e/o nello svolgimento di esercizi esemplificativi delle tematiche delle lezioni. L’esame può essere superato solo nel caso in cui lo studente risponda in maniera sufficiente alle domande soglia.
    In entrambi i casi lo studente dovrà dimostrare:
    a) il possesso di adeguate conoscenze e capacità di comprensione delle problematiche esposte, applicando in maniera pertinente le teorie e i modelli concettuali oggetto del programma, al fine di dimostrare la capacità di saper pianificare ed implementare strategie e politiche di marketing per il lancio e lo sviluppo di prodotti e servizi nel Settore Moda, a livello nazionale o internazionale, e nel rispetto delle tematiche di sostenibilità ambientale e sociale.
    b) il possesso di adeguate conoscenze e capacità di elaborazione e comunicazione di soluzioni coerenti con le problematiche affrontate nell’insegnamento, applicando in maniera pertinente gli strumenti e i modelli concettuali oggetto del programma.

    Programma del corso

    - Le fonti dell’innovazione di prodotto; Open innovation; Coinvolgimento dei clienti nello sviluppo di un nuovo prodotto/servizio; le opportunità del “Web 4.0”.
    - Forme e modelli dell'innovazione;
    - Conflitti di standard e disegno dominante;
    - La scelta del tempo di ingresso nel mercato,
    - La definizione dell'orientamento strategico;
    - La formulazione di una strategia di marketing per lo sviluppo e il lancio di nuovi prodotti/servizi
    - Le ricerche di mercato e l’identificazione dei bisogni dei clienti
    - Analisi di scenario, competitiva e strategie di marketing per nuovi prodotti e servizi.
    - Comportamento del consumatore e opportunità di mercato
    - La definizione del mercato, l’analisi della domanda e la valutazione delle potenzialità di mercato (nazionale e internazionale)
    - Il processo di segmentazione, targeting e posizionamento
    - Le politiche di prodotto
    - Brand management e valutazione della brand equity
    - Prezzo, costi e valore
    - La progettazione e la gestione dei canali di distribuzione
    - Sales Management
    - La comunicazione di marketing
    - Il promotional mix
    - Etica, responsabilità sociale ed ambientale nel marketing di prodotti e servizi.
    - Marketing inclusivo e Diversity Marketing

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    - Ex-cathedra lessons: lectures and seminars that emphasize interactive learning (i.e. students are encouraged to actively take part to the discussion during classes).

    - Guest speakers’ lectures: entrepreneurs, managers, professors and practitioners will be invited to deepen some topics useful for the course and to present case histories.

    - Analysis of case studies, project works and group assignments: students will be required to work in team in order to analyse case studies and to develop project works in order to enlighten specific topics of the course in practice.

    - Laboratories, Simulations and Role playing: students will be asked to work independently, in pairs or as a part of small teams to solve business problems connected to topics developed during classes. Students will also be involved in role-playing activities, assuming a profile of a character, and interact and participate in diverse and complex learning settings. Students will be actively involved in both self and peer assessment to obtain formative feedback.

    - Class Presentations: Individually or as a part of a team, students will be required to prepare and deliver a persuasive presentation about topic of the course using logical arguments and tools such as Power Point or Prezi. This will allow students to going over the assigned problems and to discussing business cases.
    - Autonomous learning: Students will be provided with suggestions about integrative textbooks, articles from scientific journals, websites useful to develop autonomous ability to learn.

    Textbook and course materials

    John Fay, David Jobber, 2019 "Fondamenti di Marketing", McGraw-Hill

    Course objectives

    The course aims to allow students:

    a) to be able to describe, criticize and apply the most important marketing theories and explanatory frameworks for the strategic management of innovation, and for the launch and development of new products and services, by respecting the environmental and social sustainability;
    b) to be able to plan and implement effective marketing strategies and marketing policies for new products and services;

    c) to be able to use various analytical tools and methods to formulate appropriate strategies for the solution of real problems;
    d) to be able to write a comprehensive national/international Marketing Plan for new products/services, which needs to be effective with reference both to its content and to its form, and to be able to present it orally;
    e) to be able to examine a business case about the launch and development of new products/services, finding possible solutions;
    f) to develop their communication abilities, in order to be able to create effective business presentations;
    g) to develop their ability to autonomously learning, by searching and adopting real data and information about products, consumers, markets and competition.

    Prerequisites

    No prerequisites

    Teaching methods

    - Ex-cathedra lessons: lectures and seminars that emphasize interactive learning (i.e. students are encouraged to actively take part to the discussion during classes).

    - Guest speakers’ lectures: entrepreneurs, managers, professors and practitioners will be invited to deepen some topics useful for the course and to present case histories.

    - Analysis of case studies, project works and group assignments: students will be required to work in team in order to analyse case studies and to develop project works in order to enlighten specific topics of the course in practice.

    - Laboratories, Simulations and Role playing: students will be asked to work independently, in pairs or as a part of small teams to solve business problems connected to topics developed during classes. Students will also be involved in role-playing activities, assuming a profile of a character, and interact and participate in diverse and complex learning settings. Students will be actively involved in both self and peer assessment to obtain formative feedback.

    - Class Presentations: Individually or as a part of a team, students will be required to prepare and deliver a persuasive presentation about topic of the course using logical arguments and tools such as Power Point or Prezi. This will allow students to going over the assigned problems and to discussing business cases.
    - Autonomous learning: Students will be provided with suggestions about integrative textbooks, articles from scientific journals, websites useful to develop autonomous ability to learn.

    Evaluation methods

    For attending students final examinations consists in a project work (50% of the final mark) plus a written test (multiple-choices and open questions) about theories, models and tools explained during classes (remaining 50% of the final mark).

    For non-attending students final examination will consist in a written test (multiple-choices and open questions) about theories, models and tools explained during classes and/or in the analysis of a case study and/or in the solution of problems connected to the topic of the course. Exam is passed only if student is able to correctly answer to the threshold questions.
    In both cases, student will have to prove:
    a) competencies and abilities to understand marketing problems, and to critically apply the most important theories and explanatory frameworks for the launch and management of products and services in the Fashion Industry nationally or internationally, by respecting the environmental and social sustainability;

    b) competencies and abilities to use various analytical tools and methods to formulate appropriate strategies for the marketing of products and services in the Fashion Industry, also showing adequate communications capabilities.

    Course Syllabus

    - Sources of innovation, Open innovation, Involvement of Customers in the New Product/Service Development; Opportunities from “Web 4.0”.
    - Types and Patterns of Innovation
    - Standards Battles and Design Dominance
    - Timing of Entry
    - Defining the Organization's Strategic Direction
    - Planning a New Product/Service Development Process
    - Market Research and Analysis.
    - Scenario analysis, competitive analysis and marketing strategies for new products and services.
    - Consumer behavior and market opportunities.
    - Market and demand analysis, assessment of the (national and international) market potential.
    - Segmentation, targeting, and positioning.
    - Product strategies.
    - Brand management and brand equity
    - Pricing
    - Retail marketing
    - Sales Management
    - Marketing communication
    - Promotional-mix
    - Ethics, environmental and social sustainability in the marketing of new products/services
    Inclusive Marketing, Diversity Marketing

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