Mario PEZZILLO IACONO
Insegnamento di ORGANIZZAZIONE AZIENDALE
Corso di laurea in ECONOMIA AZIENDALE
SSD: SECS-P/10
CFU: 8,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 56,00
Periodo di Erogazione: Secondo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | In questo insegnamento si espongono, si analizzano e si discutono le teorie organizzative, i modelli e gli strumenti necessari per effettuare analisi e interventi manageriali, professionali e consulenziali di Organizational Assessment. |
Testi di riferimento | Per gli studenti che hanno frequentato il corso: |
Obiettivi formativi | L'insegnamento intende favorire negli studenti: |
Prerequisiti | Economia Aziendale |
Metodologie didattiche | La didattica si basa sulla seguente articolazione: |
Metodi di valutazione | La prova finale per gli studenti che hanno seguito il corso consiste in alcune (da due a quattro) domande aperte e scritte relative a: i) analisi e discussione di un un case study (domanda soglia); ii) gli issue trattati durante le lezioni partecipate. |
Altre informazioni | I temi, gli obiettivi e i metodi didattici di questo insegnamento sono periodicamente oggetto di discussione e confronto con pratictioners e associazioni come AIDP (Associazione Italiana Direttori del Personale), AICP (Associazione Italiana Coach Professionisti) e Assochange. |
Programma del corso | Nell'insegnamento si espongono, si analizzano e si discutono le teorie organizzative, i modelli e gli strumenti necessari per effettuare analisi e interventi manageriali, professionali e consulenziali di Organizational Assessment. |
English
Teaching language | Italian |
Contents | The course covers theories, tools and practices related to organizational analysis and design (individual, group, organization and network level). |
Textbook and course materials | For students who attended the course: |
Course objectives | The main aim of this course is to give students the fundamental tools of organizational assessment in order to understand how organizations operate, how they can be designed to achieve their goals, and what are the processes and the phenomena that affect their functioning. |
Prerequisites | Business Administration |
Teaching methods | We do this by combining a rigorous theoretical approach with the discussion of case studies, simulations, gamifications, and exercises that enable students to gain a solid understanding of the complexities of modern organizations, with a particular emphasis on the relationships between organizational design and ICT. |
Evaluation methods | The final exam for students who attended the course consists of several (from two to four) open-ended written questions regarding: i) analysis and discussion of a case study (threshold question); ii) the issues covered during the interactive lectures. |
Other information | Purposes, contents and teaching methods are discussed with AIDP and ASSOCHANGE. |
Course Syllabus | The course covers theories, tools, and practices related to organizational analysis and design (at an individual, group, organizational, and network-level). |