Assunta CAPECE
Insegnamento di COSTRUZIONI TRANSITORIE E SOSTENIBILI PER LE EMERGENZE
Corso di laurea magistrale in INGEGNERIA CIVILE
SSD: ICAR/13
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 48,00
Periodo di Erogazione: Secondo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | - Ricognizione teorica e applicativa sui principi, strumenti scientifici e metodologici che regolano la disciplina dell’architettura transitoria; |
Testi di riferimento | Bologna R., (a cura di), La reversibilità del costruire, l’abitazione transitoria in una prospettiva sostenibile, Maggioli, Rimini 2002. |
Obiettivi formativi | Obiettivo del corso è la definizione e acquisizione di metodi e strumenti per la configurazione di nuove strategie progettuali per l’emergenza che affianchino al tema della temporaneità quello della flessibilità, presupponendo una risposta articolata ai problemi posti dall’emergenza per immaginare scenari alternativi di sviluppo e nuove forme di innovazione di prodotto e di processo in sintonia con le ragioni della sostenibilità ambientale. |
Prerequisiti | È necessario, per poter seguire con profitto il corso, disporre di una buona conoscenza delle tecniche consolidate di rappresentazione e di comunicazione del progetto, sia con riferimento alle forme di comunicazione più tradizionali (schizzi progettuali, bidimensionali, tridimensionali, modelli fisici ecc.), sia con riferimento alle tecniche di rappresentazione digitale (modellazione virtuale e rendering ecc.). |
Metodologie didattiche | Valutazione in itinere sul progetto, revisioni collegiali, esame finale |
Metodi di valutazione | Il corso formerà allievi in grado da un lato, di leggere, decodificare e interpretare in maniera critica i vincoli e le opportunità attraverso metodologie di analisi, gestione, salvaguardia e valorizzazione delle costruzioni transitorie sostenibili, dall’altro, di elaborare e sperimentare nuovi materiali e tecnologie utili all’integrazione, pianificazione, progettazione e rappresentazione grafica di sistemi modulari innovativi eco-orientati in relazione alle tecniche, processi industriali e vincoli di produzione. |
Altre informazioni | Saranno analizzati e schematizzati soluzioni Brevettuali di invenzione industriale relative alle tematiche di riferimento. |
Programma del corso | Il percorso prevede una prima fase di ricognizione teorica e applicativa sui principi, strumenti scientifici e metodologici che regolano i temi delle costruzioni transitorie e sostenibili per le emergenze. Dai principi e fondamenti teorici di base sarà possibile estrapolare criteri e parametri prestazionali per la valutazione bioclimatica ed energetico-ambientale dei case history individuati. Successivamente gli studenti dovranno, attraverso un’indagine e una lettura critica di casi-studio ritenuti “best in class”, produrre le schede di sintesi sullo stato dell’arte dei sistemi e componenti innovativi per le costruzioni transitorie e sostenibili per le emergenze, dei materiali e delle tecnologie esistenti eco-compatibili al fine di prefigurare un quadro metodologico di riferimento. |
English
Teaching language | Italian |
Contents | - Theoretical and applicative recognition of the principles, scientific and methodological tools that govern the discipline of transitional architecture; |
Textbook and course materials | Bologna R., (a cura di), La reversibilità del costruire, l’abitazione transitoria in una prospettiva sostenibile, Maggioli, Rimini 2002. |
Course objectives | The objective of the course is the definition and acquisition of methods and tools for the configuration of new design strategies for the emergency that combine the theme of temporariness with that of flexibility, assuming an articulated response to the problems posed by the emergency to imagine alternative scenarios of development and new forms of product and process innovation in tune with the reasons of environmental sustainability. |
Prerequisites | In order to follow the course successfully, it is necessary to have a good knowledge of the consolidated techniques of representation and communication of the project, both with reference to the more traditional forms of communication (design sketches, two-dimensional, three-dimensional, physical models, etc..), and with reference to the techniques of digital representation (virtual modeling and rendering, etc..). |
Teaching methods | Ongoing project evaluation, collegial reviews, final examination |
Evaluation methods | The course will train students who, on the one hand, can read, decode and critically interpret constraints and opportunities through methods of analysis, management, preservation and enhancement of sustainable transitional buildings on the other hand, to develop and test new materials and technologies useful for the integration, planning, design and graphic representation of innovative eco-orientated modular systems in relation to techniques, industrial processes and production constraints. |
Other information | Patent solutions of industrial invention related to the issues of eco-orientated building will be analyzed and outlined. |
Course Syllabus | The course includes a first phase of theoretical and applicative recognition of the principles, scientific and methodological tools that govern the issues of transitional and sustainable construction for emergencies. From the basic principles and theoretical foundations it will be possible to extrapolate criteria and performance parameters for the bioclimatic and energy-environmental assessment of case histories identified. Subsequently, students will have, through a survey and a critical reading of case studies considered "best in class", to produce the summary sheets on the state of the art of innovative systems and components for transitional and sustainable buildings for emergencies, of existing eco-friendly materials and technologies in order to prefigure a methodological framework of reference. The course will provide a structured training both theoretical and practical in the disciplines of sustainable design starting from the acquisition and identification of eco-friendly materials, their performance characteristics, structural and functional, the related processing technologies, techniques and industrial processes and production constraints to the planning, design and graphic representation of innovative and flexible eco-oriented modular systems. The second and last phase of the course will focus on the principles that protect the fruits of human inventiveness and ingenuity in order to acquire the skills necessary to draft patent applications |